اولین مستند مخازن سوخت در ایران

مخزن ذخیره سازی سوخت

در مستند زیر با حضور در بخش مخزن سازی شرکت فناوران نفت ابزار، از صفر تا صد مراحل ساخت مخازن ذخیره سازی سوخت را از ابتدا تا انتها با یکدیگر مرور و مشاهده می نماییم. اگر در مورد مخازن ذخیره سازی سوخت (تانکر پمپ بنزین) نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید می توانید اینجا را کلیک نمایید.

 

مراحل ساخت یک مخزن ذخیره سوخت را از ابتدا تا انتها

در ابتدا ورق هایی که از مجتمع فولاد اصفهان خریداری می شود وارد قسمت برش خوردن طبق سفارشات مشتریان عزیز می شود. رول ها وارد دستگاه رول باز کن می شوند و طبق ابعاد سفارشات برش می خوردن و توسط قسمت گیوتین برش های طولی یا عرضی انجام می شود. بعد از برش ورق، ورق ها به سوی بعدی برای ادامه مراحل می روند. یکسری عدسی می شوند برای ساخت درب تانک یا مخزن، یکسری رول می شوند برای بدنه مخزن ها.

لازم به ذکر است که دستگاه برش CNC برش پلاسمای هوا-گاز ما قابلیت برش ورق ها تا قطر 3 متر را دارد.(بسته به قطر یا ضخامت ورق از 2 میلی متر تا 30 سانتی متر) و در نهایت به قسمت پرس انتقال داده می شوند.

در قسمت پرس از قطر 40 سانتی متر تا 2 متر عدسی ها را برای ما کاس می کند. هر کاس بین 10 تا 30 سانتی متر می تواند عمق بگیرد. سپس وارد مرحله بعد که دستگاه لبه کش هست می شود. هر کاس بین 10 تا 30 سانتی متر می تواند عمق بگیرد و سپس وارد مرحله بعد که دستگاه لبه کش هست می شود.

 

قابلیت لبه کشی ورق ها از نیم متر تا 3 متر را می تواند لبه کشی نماید که در انتها یک عدسی کامل ساخته شده می توانیم داشته باشیم. یک دست از ورق هایی که بعد از برش داخل سوله تانک سازی می روند باید برای بدنه مخزن آماده سازی گردند. که اینجا با دستگاه رول ورق ها رول شده و آماده مونتاژ می شوند. که در قسمت وسط کارگاه مونتاژ انجام می شود.

ورق هایی که رول و مونتاژ شدند، آماده جوشکاری می شوند. در این قسمت مخزن بصورت دو تکه ساخته می شود و سپس جوشکاری داخلی مخزن انجام می شود. بعد از آن وارد مرحله جوشکاری داخلی می شود. در جوشکاری داخلی ما یک چاله داریم که داخل این چاله ورق های مخزن بصورت overlap هست و یک جوش کفی مخزن ها می توانند داشته باشند که این جوش داخل چاله جوشکاری انجام می شود و بصورت فول جوش کل مخزن از داخل جوش می خورد.

 

بعد از جوشکاری هر دو طرف مخزن کپسول کل مخزن مونتاژ می شود. سپس قسمت بیرونی مخزن را با دستگاه زیر پودری جوش می دهیم. قسمت زیر پودری قابلیت جوشکاری مخازن از قطر 50 سانت تا 6 متر را دارد.

از مزایای این مدل جوش نسبت به دیگر مدل های جوش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرکانکشن کمتری داخل جوش است. یعنی ابتدا و انتهای جوش یک نقطه است.
  • کیفیت جوش نسبت به روش CO2 خیلی بیشتر است.
  • اپراتور جوش کمتر با جوش سر و کار دارد چرا که دستگاه بصورت اتوماتیک جوش می دهد.

بعد از اتمام این مرحله، کپسول وارد مونتاژ نهایی می شود که در این قسمت نازل های مخزن طبق سفارش های هر مشتری، مونتاژ و جوشکاری بیرونی و اتصال فلانچ مخزن و جوشکاری پشت مخزن که شامل پشت نازل ها است، می شود. و سپس وارد مرحله تست می گردد.